Snelheidsaankondigingen dmv seinen
wisselfoto

>  Terug naar het menu  <



B-Signal.be.tt is onderdeel van:
logo TSP



Laatste update: 25-04-2011

Door het bezoeken van
deze website gaat u
akkoord met de
disclaimer

Snelheidsaanduidingen dmv seinen
Een snelheidsbeperking wordt aangegeven met een wit cijfer onder een sein.


Foto links: een snelheidsbeperkend sein
Foto rechts: het getal kan 4 of 6 zijn op dit sein.


Snelheidsaankondigingen
Een snelheidsbeperking wordt aangekondigd met groen-geel horizontaal. Het sein draagt een witte driehoek met in zwarte cijfers de laagste snelheidsbeperking in het volgende station. Als dit 40km/h is zal er geen driehoek zijn en moet men een snelheidsbeperking verwachten van 40km/h.


Foto links: aangezien er geen driehoek is, moet men een snelheidsbeperking van 40km/h verwachten
Foto rechts: voorbeeld uit Hever. Het volgende sein kan een snelheidsbeperking van max. 100km/h opleggen.


Snelheidssignalisatie voor doorgaand verkeer
n01.gif (2086 bytes)
n02.gif (2129 bytes)
n03.gif (2306 bytes)
100km/h---------------------------------------------------------------------------------100km/h------------

Snelheidssignalisatie voor afslaand verkeer n01.gif (2086 bytes)
n04.gif (2361 bytes)
n05.gif (2350 bytes)
100km/h----------------------------------------40km/h---------------------------------100km/h------------

De bestuurder moet de wissel naderen aan 40km/h en deze snelheid aanhouden tot voorbij de wissel. De snelheidsbeperking van 40 km/h moet niet worden herhaald voor de wissel aan het eind.




140km/h-------------------60km/h--------------------------------------------------------140km/h---------------------

Als de zijweg en de hoofdweg dezelfde rijwegsnelheid hebben, wordt dit aangeven met borden.



Snelheid lager dan 40km/h
Ook als een snelheidsbeperking lager is dan 40km/h moet dit aageduid worden.
In het station Lobbes bedraagt de snelheid 20km/h.



100km/h----------20km/h--------------------------------------40km/h------------------------100km/h----------------

De snelheidsbeperking is afhankelijk van de wissels die genomen worden
Eén sein kan meerdere wissels beschermen. Het sein zal de laagste beperking aanduiden. Een beperking onder 40 km/h moet niet worden aangeduid.






In 2 gevallen (Liedekerke en Landen) kan 1 sein 2 snelheidsbeperkingen geven met een verschil van meer dan 40km/h. Bij slechte zichtbaarheid moest de treinbestuurder vertragen tot 40km/h hoewel hij eigenlijk 90km/h mocht rijden. Dit veroorzaakte vanzelfsprekend vertragingen. Op deze seinen worden er aankondigingen van de snelheidsbeperkingen geplaatst bovenop het sein. Als dit 90km/h is, staat dit gewoon als andere seinen wit op zwart. Als dit echter 40km/h is, staat er zowel op de aankondiging als op het echte sein een rechthoek rond het cijfer, wat het verschil beter zichtbaar maakt.
In Liedekerke wordt deze situatie veroorzaakt door de combinatie van een hoofdspoor aan 140 km/h (niet aangeduidop sein), een wegdraaiend spoor aan 90km/h, en een spoor dat onder de andere sporen doorgaat aan 40km/h.
Linksaf: richting Brussel    rechtsaf: richting Gent    rechtdoor: richting Denderleeuw.











Een zone aan lagere snelheid zal altijd zo kort mogelijk gehouden worden
Hiervoor wordt er vlak achter de wissel een snelheidsbord geplaatst.



In de NZV (Noord-Zuid-Verbinding, spoor onder Brussel) werkt men met selectieve snelheidsseinen die verlicht worden.


De treinbestuurder moet zijn snelheid beperken tot 60 km/h tot aan het bord op het einde.

Hier mag de treinbestuurder zijn snelheid terug verhogen tot 100km/h aan het verlichte sein voorbij de wissels.


De elektronische tegenhanger van de gele driehoek met groene rand

Voorbeelden
1) Snelheidsaanduiding en aankondiging


2) Snelheidsaanduiding en beperkt naderen


Meer voorbeelden....